Officiële BMW Club Nederland

Verslag Málagareis

Hola Amigos,

Op 8 April begon ons 6 daags Spaans motoravontuur !

Het begon natuurlijk een weekje eerder met het inleveren van de motor bij Mofra in Rijen. Deze zouden we weer terug zien in Antequera.

Vrijdag (dag 1) de 8ste verzamelden we op vliegveld Eindhoven. Na het inchecken begon onze reis naar Málaga. Daar aangekomen stond Ludo ons op te wachten met een luxe touringcar om ons naar hotel Finca Eslava te brengen.

Het was een hele opluchting om alle motoren keurig onder een afdakje te zien staan!

Na alle bagage naar de kamers te hebben gebracht was een lekker koud biertje/wijntje welkom. Rond 20.00u (dit was elke dag zo) gingen we aan tafel, er was voor ieder wat wils. De rode wijn en het water werden ons aangeboden door de tourorganisatie.

Helemaal top! Het was ons toen al duidelijk dat het een leuke, gezellige groep was !

Vanaf zaterdag kon er gekozen worden uit verschillende routes, deze lagen in alle 4 de windstreken om Antequera.

Voor diegene die het op prijs stelde om met een voorrijder te vertrekken waren Rob en Paul beschikbaar, na dag 2 was dat ook Ludo met zijn zijspan!

Wat hebben we veel gezien, mooie wegen en witte dorpjes tegen de berghellingen aangeplakt en ontelbaar veel olijfbomen.

We hadden zon maar (sommigen) ook regen. Bij het ontbijt checkte onze mannen even de weerapp en aan de hand daarvan gingen we op pad.

Aan de kust was het vaak wat zonniger dan in de bergen, daar kon de temperatuur nog weleens niet- Spaans zijn (8 graden !).

Maar zoals eerder gezegd mooie wegen met heel veel bochten die als een dansende lijn voor ons lagen. Soms haarspeldbochten kort en krap op elkaar, vooral die naar de abdij....

Dag 2 hebben wij ZW gereden oftewel Marbella & Ronda.

Na een koffiestop bij vrienden in Estepona hebben we de rit vervolgd naar Ronda, dat schilderachtig is gelegen op een rotsplateau. We hebben hier rondgewandeld in het zonnetje en genoten van het prachtige uitzicht, de Romeinse brug, pleintjes, fonteinen  en de toreadorbeelden bij de arena.

Dag 3 de NO route.

Deze route ging langs Archidona (de abdij), Loja en Montefrio.

In Montefrio hebben we een kerk bezocht waar net een baby werd gedoopt. Na even rondgelopen te hebben belandden we op een terrasje waar we op advies van een Belgische emigrante eerst ons drankje bestelde, het gebruik is namelijk dat er dan tapas bij geserveerd worden van het huis. We hebben hier ook nog ’n heerlijk stokbroodje met kaas, tomaat en olijfolie verorberd en natuurlijk in het zonnetje!

We kregen aan ons tafeltje bezoek van 3 zwerfhondjes, wat een poepies. Wat zie je er veel, je zou ze zo mee willen nemen omdat ze er zo lief en kwetsbaar uitzien…………

Onze weg vervolgd door allerlei straatjes, waaronder een heel steile (leek wel loodrecht) naar beneden! Na een verder prachtige rit waren we mooi op tijd voor de borrel/eten weer terug in het hotel.

Wij zijn lekker droog gebleven, de groep die naar Gibraltar is geweest was doorweekt.  Er is wel 1 aapje gesignaleerd!

Dag 4 de ZO route

De dag begon wat bewolkt, maar in de loop van de ochtend werd het lichter. We hebben weer kunnen genieten van de mooie wegen en het fraaie  uitzicht over de vele heuvels vol met olijfbomen, olijfbomen en nog meer olijfbomen! De weg liep verder richting Malaga door het nationaal park wat erg mooi en rotsachtig is.

Natuurlijk hebben wij weer in het zonnetje tapas gegeten. Hierna vervolgden wij onze route langs de kust waar we vele vakantiehuizen hebben gezien om daarna weer omhoog te gaan de bergen in, waar we heel erg in de wolken waren ……uitzicht nul!

Als afsluiter in de route hebben wij het overweldigende El Torcal bezocht (hier werden wij ook ‘n beetje nat).  Zo apart, net of de stenen gestapeld zijn, erg mooi !

Dag 5 de Oost route

De kleding gaat steeds strakker zitten, wij realiseren ons dat zowel het avondeten als het ontbijt ons goed smaken en dan ook nog tapas als lunch….pfffff

De oost rit bleek nog door niemand te zijn gereden dus we kwamen elkaar die dag regelmatig tegen. Dwars door de olijfboomgaarden omhoog om (toevallig) allemaal op dezelfde plek thee, koffie of iets anders te drinken. Heel gezellig want het was zonnig!

In Loja hebben we ’s middags geluncht, de standaard toeristenlunch: patat, gebakken ei en ‘n paar lapjes vlees. Ludo ging ons voor in zijn zijspan, hij heeft hier veelvuldig zijn fototoestel gehanteerd. Dankjewel voor de vele mooie foto’s! Het werd ’s middags wat kouder (graadje of 10) en natter, gelukkig zaten wij, toen de heftige bui viel, binnen waar we getrakteerd werden op ‘n tafeldans door een van de aanwezige Spaanse dames, zij leende (ongevraagd) hiervoor even Fred zijn helm.

Dit was onze laatste rij-dag (wij hebben de optionele rit naar Gibraltar niet gedaan).

Dag 6  hebben wij er voor gekozen niet de korte ochtend route te rijden maar Antequera te bezoeken, we hebben ons met de taxi laten brengen.

Het kasteel en bijbehorende kerk, met beeld van de dame met de 7-koppige draak was zeker de moeite waard. Door Antequera slenterend kwamen we nog in de overdekte vis/fruithal, ongelooflijk hoeveel soorten vis daar verkocht werd en de olijven gaan niet per bakje maar per BAK. Als afsluiter een lekkere tapas lunch. Toen terug, lopend naar de Finca waar we gelijk met de vrachtwagen voor de motoren aankwamen.

Hier maakten vele handen licht werk. Rob en Jaap hielpen de chauffeur met de spanbanden en een ieder reed op zijn beurt de motor voor de krat en had indien nodig de topkoffer er al af gehaald. Hij was nog nooit zo snel klaar.

Om 17.00 hebben we de Finca en de motor gedag gezegd en zijn we met de bus vertrokken naar het vliegveld. We vlogen om 20.25u, om 23.00u zijn we geland op Eindhoven.

Tot slot kunnen we terug kijken op een zeer geslaagde motorweek. De 20 motoren zijn weer heelhuids op transport naar Nederland gezet, slechts 1 afgebroken stepje en 100 euro waren de schade. Trouwens, Henk nog bedankt voor de verjaardag (!) drankjes die wij allemaal dinsdag van jou aangeboden kregen!

Wij kijken terug op een goed georganiseerde reis en hopen ieder ander ook!!

Bedankt en Saludos ,

Yvonne en Peter                                                                                       Sylvia en Peter