Officiële BMW Club Nederland

2014 Slotrit

SLOTRIT BCN 2014. Utrecht omsingeld.

In het voorjaar van 2014 was de openingsrit in maart georganiseerd. De start van de openingsrit is zoveel mogelijk bij een BMW dealer. Dat was in maart bij de BMW dealer ArieMolenaarMotors in IJsselstein. Op de wegenkaart is te zien dat IJsselstein eigenlijk gunstig gelegen is in, laten wij maar zeggen, het Centrum van Nederland. Het idee ontstond om als het ware de Stad Utrecht te omsingelen. De openingsrit de zuidzijde en de SLOTRIT de noordzijde van die stad.

Het verslag van de openingsrit vanuit MolenaarMotors IJsselstein kun je terug vinden in een voorgaand clubblad.

Via Google ben ik op zoek gegaan naar wat horeca bedrijven. Bij de personeelsvereniging van de ANWB Den Haag heb ik al enkele keren meegereden met hun motortoertocht. Een van die startplaatsen was in Bunnik bij een leuk restaurant. Na wat telefoontjes bleek de eigenaar er veel interesse in te hebben dat wij onze laatste rit bij zijn zaak zouden starten. De route begon dus in Bunnik. Als je dan een noordelijke cirkel maakt om Utrecht heen dan kom je al gauw uit bij Woerden en Harmelen. Het Sportcentrum H20 in Harmelen is de thuisbasis van de BMW-Club en het leek mij een goed idee om daar te eindigen.

Aan de hand van toeristische kaarten  en wegenkaarten en d.m.v. schuiven met de route op Mapsource kwam het uiteindelijk toch tot een aardige route met een acceptabele afstand. Alleen het vinden van een lunch adres bleek een lastige klus.

De motor uit de garage gehaald en de route maar eens gaan rijden. In mijn planning stond een stopplaats bij Kortenhoeve, die lag heel gunstig aldus de wegenkaart. Daarin werd ik niet teleurgesteld want het lag er echt prachtig bij. Alleen het bord bij het restaurant strooide roet in het eten. De tekst gaf aan dat 'vanaf heden het restaurant alleen geopend is vanaf 17.00 uur'…… Dan kun je niets anders meer dan doorrijden. Op een kruising in Abcoude ging de route linksaf de brug over. Er was daar een drukte van belang, waarom weet ik niet. Al wachtende viel mijn oog op een rechts van mij gelegen restaurant, waar de zon vol op het terras scheen. Kortom de motor aan de kant, een praatje gemaakt en uiteraard even voorproeven wat de pot schaft.

Alles kon direct geregeld worden en het verder zoeken naar een lunchplaats was niet meer nodig. Het restaurant lag nagenoeg op de helft van de route; mooier kon het niet zijn.

Het weer is en blijft altijd een grote bepalende factor. Zondag 19 oktober 2014 was deze weersfactor wel heel erg gunstig voor de BMW Club. Vrijdags voorafgaande aan de slotritdag nog even contact gelegd en men wilde in Bunnik zeker de zaak wel een half uur eerder openen. Tegen tienen stroomden de eerste clubleden al binnen en namen het zonnige terras vol in gebruik. Van tevoren was geen inschatting mogelijk hoeveel clubleden er zouden komen. Bij het Wapen van Bunnik ben ik beginnen te tellen en uiteindelijk gewoon bij 90 gestopt. Kort daarna kwamen en nog enkele groepjes binnendruppelen. Het aantal deelnemers aan de Slotrit ging over de honderd heen. Wij waren niet de enige motorrijders bij het restaurant in Bunnik. Drie kornuiten hadden daar eveneens hun startplaats. Zij waren niet met een BMW; zij hadden oldies bij zich. Een AJS, een Norton en een Matchless waren hun ijzeren rossen. Leden van onze club bewonderden hun aanwezigheid. Uiteraard trok het  mijn aandacht en ik besloot een kijkje te nemen bij het blinkende verre verleden. Terwijl ik naar de opgepoetste historie stond te kijken, stond een motor van een clublid aan de overzijde van de straat. Een straat die nauwelijks 5 meter breed is. Daar stond een R1200 LC. Op een dergelijke kleine afstand stonden twee werelden ieder aan een zijde van de straat. De watergekoelde boxer tegen de motoren van weleer uit het begin of halverwege de vorige eeuw. Groter kon het verschil toch niet zijn. Met bewondering keek ik naar het tafereel van deze twee motorwerelden. Effe vastleggen met een foto liep helaas mis, mijn compact fototoestel weigerde zich te openen. Een ding was zeker, er stonden mensen met een passie voor de motor. Dat hoef je niet altijd vast te leggen op beeld, gewoon genieten en opslaan in je geheugen. Hierna ging men geleidelijk in kleine groepjes de beem'ers richting eindpunt om eerst toch nog even de rustplek in Abcoude op te zoeken. De wegen slingerden zich door bossen en langs waterpartijen richting Abcoude. Naar mate de tijd verstreek liet de zon het een klein beetje afweten, doch de leden zochten massaal de tafels op aan het terras. Na de smakelijke hap daarna weer de motor op naar Harmelen. Tegen drie uur `s middags waren de meeste leden bij het sportcentrum aangekomen. Met een drankje werd deze geslaagde rit afgesloten en tegen vier uur vertrok een ieder weer naar huis. Terugkijkend op de start en het slot van 2014 kunnen wij met zijn allen zeggen, dat wij de Stad Utrecht omsingeld hebben.

Willem Angelink TC

Extra foto's