Officiële BMW Club Nederland

Midsummerweekend 2015

Ontgroening ! (= inwijding maar ook vergrijzing volgens Wikipedia)

Je verzint het niet, maar wij hebben ons door de toercommissie (TC) als relatief nieuwe leden laten verleiden om drie aaneengesloten dagen, jawel,  drie aaneengesloten dagen op onze motor te gaan zitten bij 36⁰, uiteraard met handschoenen, helm en motorpak aan………..

Als je deze attributen thuis hebt liggen adviseer ik je die eens aan te doen, nadat je de kachel flink hebt opgestookt natuurlijk, om vervolgens tegen de luchtstroom van je verfbrander in een aantal uurtjes door de kamer te gaan banjeren. Werkelijk, het meest geavanceerde Turkse stoombad zal daarbij verbleken!

Maar goed, klagen over het weer is wel het laatste wat we feitelijk willen doen als we dit schitterende weekend analyseren.

We hebben een zeer professionele TC leren kennen die net als alle leden alles uit de kast haalt om het iedereen naar de zin te maken.

Centraal staat natuurlijk de motor en het merk BMW maar de persoon op de motor is minstens zo belangrijk, daarom wil ik, ook voor het grote publiek, eerst maar eens vertellen wie we zijn:

Ik ben Arno de Jager en ben samen met mijn echtgenote Petra de Jager dit avontuur aangegaan! Wij zijn allebei in mei 1961 geboren en hebben na ons huwelijk in 1985 drie kinderen mogen krijgen. Het hele gezin samen noemen we ‘’PAREL’’ Petra, Arno, Rick, Esther & Linda.

We wonen in Hagestein en zijn in het rijke bezit van een R75-5 & R1150RT, daarnaast ben ik verliefd op een GS maar ……, we moeten wat te wensen over houden.

                                                                  

In 2014 zijn we op de motorbeurs in Utrecht door Marga Sloove naar binnen gepraat en exact een jaar later, (we schitterden meestal door afwezigheid) door René Klauwers herinnerd aan al het moois wat de club te bieden heeft.

Zo hebben we dit weekend kennis gemaakt met Christine en Andre, 2 schatten van mensen die erg veel doen voor de club zoals het up to date houden van de site, forum en foto’s, en dat terwijl ze tegenwoordig om redenen de auto moeten inzetten. René van Vegten houdt zich wat op de achtergrond maar is een onmisbare spil op de motorbeurs, Kick Bouwma kwam ook alleen en geniet zichtbaar van de tochten en gezelligheid, wie weet kunnen we tijdens de bbq in augustus met zijn echtgenote kennis maken, Piet & Aartje reizen graag met de motor in het buitenland en lieten ons kennis maken met de mogelijkheden om je motor per trailer te verschepen, Frans & Anja Awater hebben wat meer tijd en omgekeerd evenredig daaraan ook veel hobby’s, naast de motor die ze zeer intensief inzetten heeft ook de mountainbike en racefiets hun hart gestolen, Bert en Jozé van den Broek komen uit het mooie Tilburg en vullen ondanks hun drukke bestaan als zelfstandige ondernemers ieder gaatje om er met de motor op uit te gaan, net als Piet van Brouwershaven en Aartje Baggerman ieder op de eigen motorfiets, Jan van Erven en Mariska Schimmel hadden wat pech en moesten starten met een lekke band maar hebben toch tijd gevonden om naast het toer programma familie in de regio te bezoeken en de regio te verkennen, Alice Dekker heeft het goed voor elkaar, haar man Jaap laat haar plaats nemen op een buddy met armsteunen waar zelfs de Prinses jaloers op zou worden, en komen ze plek tekort dan wordt er gewoon een aanhanger meegenomen, Anjo Smit is erg trots op Schoorl en Alkmaar en heeft een prachtige motor ter beschikking. Het liefst rijdt hij voorop en met zijn machine hoef je je daar zeker als club niet voor te schamen, naast de motor geeft Anjo veel aandacht aan de stichting ALS,  Rob Beuk loopt al even mee in de club en is erg begaan met zijn leden, hij kan dan ook als de beste (nieuwe) leden begeleiden, ook bereidt hij graag samen met de andere TC leden al die mooie toertochten voor. Frans Röss is pas rond zijn 50e gestart met motorrijden en is daarin een natuurtalent gebleken die niet alleen alle motoren in zijn kielzog meeneemt maar Carla als duopassagier het vertrouwen geeft om telkens met een smile van oor tot oor achterop te gaan zitten. Theo van Vliet hebben we niet leren kennen, de combinatie gezondheid en warmte heeft hem doen besluiten niet mee te gaan. Ook Ludo hebben we niet mogen ontmoeten, hij heeft veel bijgedragen aan de voorbereiding van deze dagen maar koos uiteindelijk voor Garmisch Partenkirchen om daar zijn nieuwe zijspan te tonen.

                                                                

Wat een prachtige tocht:

Als de reis het doel is mag een mooie route vanzelfsprekend niet ontbreken. Wij gebruiken thuis gewoon Google Maps als navigatie, maar dat verbleekt bij de professionele motornavigatie van de TC. Op de heenweg hebben we ruim 200 km gereden, en zagen uitsluitend natuur (en de rug van Carla op de motor voor ons natuurlijk).

De laatste zin hadden we kunnen kopiëren voor de zaterdag als we na 20 km puffen niet voor de snelweg hadden gekozen naar Bad Bentheim, gewoon omdat het veel te heet was.

Op de terugweg naar het hotel wilden Petra en ik graag langs het kunstenaars dorpje Ootmarsum en hebben onze reis naar eigen inzicht ingevuld. Op de Duitse grens zijn we onze toevlucht gaan zoeken bij de SPAR. Dat was het groooote geluksmoment van dit weekend want wat is dat lekker, even met je kop tussen de gekoelde drankjes en diep gevroren spinazie, heerlijk!

                                                                             

Voor zondag waren er twee routes beschikbaar, via zuid- of via noord Nederland. Met 7 motoren zijn we terug geslingerd tot onze laatste gezamenlijke lunch. We namen afscheid en via de A15 zijn we vlot thuis om zo de laatste kilometers van de tour de France nog even mee te pakken. Helaas, ik val in slaap voor de TV, ha, ha ha!

 Omdat we letterlijk van parasol naar parasol reisden was er ook tijd om een aantal serieuze aandacht punten aan te snijden die de club zorgen baart:   (Dus lees en denk mee)

  1. Er komen jaarlijks veel nieuwe leden bij, maar waarom komen ze eigenlijk bij deze club en vinden ze dan wat ze zoeken? Collectief verzekeren, een bestuursfunctie, VRO training, commercieel belang of zie punt 8
  2. BMW motoren zit enorm in de lift, maar zijn dat geen rijders die er een 2e of 3e fiets bij kopen? Wordt het aantal motorrijders dus groter of kleiner?
  3. Hoeveel BMW motorrijders zijn er eigenlijk in Nederland?
  4. Welke type motoren zijn er in omloop, moeten we ons programma daar niet maximaal op aanpassen?
  5. Welke leeftijden hebben onze leden en hoe kunnen we het zwaartepunt verleggen zonder verliezen aan de andere kant?
  6. De bezoekers van evenementen als het midzomerweekend rouleert weinig, kan en willen we dat anders?
  7. De club heeft een prachtige site en een interessant forum, maar zijn deze media genoeg voor de toekomst/jeugd?
  8. De Facebook pagina BMW club Nederland telt 468 volgers, maar wat is eigenlijk hun interesse………..auto’s, motoren, evenementen, techniek, sleutelen, merk accessoires en kleding, puzzel / toer ritten, themadagen zoals fabrieksbezoeken, gezamenlijke vakanties,  MOTO GP, Tips & Trucks,  enz.
  9. De BMW club Nederland maakt geen onderscheid in het aantal wielen, maar is dat nog wel gewenst/verstandig?  BMW Motorrad staat  ook alleen voor motoren! Is de BMW automobilist echt geïnteresseerd in motoren en vv?
  10. De Facebook pagina BMW Motorrad Nederland heeft 9548 leden…………, wat moet er gebeuren om ze allemaal lid te maken van onze club?
  11. Moet er een medebeheerder van onze Fb pagina uit de motorencommissie worden toegevoegd?
  12. De Facebook groep GS club telt 965 vrienden, komt dat door het open karakter waarin iedereen mee kan praten of…….?
  13. Is er aan onze Fb pagina een groep te koppelen waar alleen leden welkom zijn?
  14. Is het misschien tijd om naast het clubblad op papier ook een digitale versie uit te brengen?
  15. Moeten we in 2016 op de motorbeurs bij de clubs blijven staan of is verhuizen naar de stand van BMW NL verstandiger?

 

Voor ons is het duidelijk, wij gaan er graag op uit in Nederland (en in de toekomst wellicht Europa). Samen met de BMW club kunnen we ervaringen en gezelligheid delen en hoeven we niet altijd het (motor) wiel zelf uit te vinden. De club in zijn huidige vorm voldoet voor ons dus prima.

 Tot slot de tips en trucks die we hebben meegekregen:

  • Hoe schakel ik zonder koppelen op mijn R1150RT (zonder de gear shift assistant)
  • Draag thermokleding bij koud maar juist ook bij warm weer. Vocht wordt door thermokleding beter opgenomen en weer afgestaan, dat houdt je koeler. Was je pak (voorzichtig), zoutkristallen verstoppen Gore-Tex waardoor zweet niet langer kan verdampen en regen vrij entree heeft.
  • Er zijn topkoffers waar twee helmen inpassen!
  • Bij rijden in formatie wacht de voorste rijder tot de laatste bij is.
  • Houdt afstand in een formatie, zo krijg je de tijd om te reageren op manoeuvres van de rijder voor je.

                                                                                                                        

Petra en Arno de Jager, juli 2015

 

 Een  indruk van een geweldig Midsummerweekend:

Foto's Andre en Cristine:                                         

Foto's Frans en Carla:                                            

Foto's van Arno en Petra:                                       

Extra foto's